Eltax Monitor III zwart, bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Eltax Monitor III zwart, bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

rejtuo 29-07-2008

Arnii ik heb inmiddels de Eltax Monitor 3 gekocht en opgesteld. De Harman kardon 3480 had ik al.Ik heb hiervoor Bose 301 gehad ,een jaar om precies te zijn.Ik vond het geluid hiervan nogal vlak en het zong erg om de kast heen,als ik het zo duidelijk uitleg?Ik heb de vele goede berichten gelezen hier en op buitenlandse sites.Ik wordt niet teleurgesteld door deze speakers!!!!De speakers heb ik gekocht in de calvados kleur.Erg mooi afgewerkt en op leuke spikes.Ik heb de speakers iets voorover aan de wand op een steun en op rubber voetjes gezet, dus naar de woonkamer toe gericht zeg maar.Voorzichtig gaan luisteren en ik moet zeggen dat de helderheid van de hoge en ook midden tonen me verbaast heeft, het geluid vult de kamer veel behoorlijker dan de Bose dat deden,bij iets meer vermogen van de reciever komen ook de bassen vrij de ruimte in door de baspoort aan de onderkant.Dit is een absolute topspeaker zeker als je kijkt naar de prijs/sound verhouding.Ik heb veel duurdere speakers beluisterd als Quadral en Dali maar deze ukkies gaan niet meer de deur uit!Vormgeving geef ik een 8,het geluid een 9 omdat het altijd beter kan.Duurzaamheid een vraagteken omdat ik ze net heb maar wat kan je gebeuren voor deze prijs?Je moet wel een dief van eigen portemonnee zijn wil je ze laten staan!

Mr Steef 27-07-2008

Na een aantal jeren geluisterd te hebben naar mijn B&W setup, ben ik vorige week over gegaan op Eltax. Ik heb de monitor IX als hoofdspeakers, een monitor center en de monitorIII als surround, en ik kan tot op dit moment niets anders zeggen dan dat deze speakers geweldig spelen en klinken, en ik ben ze nog aan het inspelen. Alles wordt aangestuurd door een Marantz SR7300 met 6x105watt rms, voor cd luister ik stereo dus alleen op de monitor IX, bij de Eurythmics lijkt het wel op Annie Lennox door de speakers de kamer in wil komen lopen, en Tina Turner zingt haar eigen priveconcert voor me. De versterker op source direct, een geweldig midden en hoog, zuiver, en de bas mooi strak. In surround klinkt de set ook geweldig, via monitorIII zijn details te horen die ik nog nooit eerder bij films gehoord heb, Lord of the Rings is werkelijk een genot om naar te kijken. Ik ben meer dan tevreden met deze speakers, al komt er nog wel er nog wel een actieve sub bij voor het surround gedeelte, de monitorIX komen net een heel klein stukje tekort bij het laag dat in films meegegeven word.

mathew 26-07-2008

Hallo, ik heb er bij mij toch een JBL subwoofer bijgezet
en ik vind dat dit toch de finishing touch is in het diepe.... maar dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Mathew.

Arnii 07-07-2008

Zoals beloofd nog een review na de inspeelperiode van de speakers!

Inspelen. Wat moet je daar nou onder zien? Ik heb heel er erg veel over gelezen en iedereen zei weer wat anders. Mijn aanpak; versterker gewoon niet te hard zetten en na een paar weekjes toch maar eens voorzichtig kijken hoe hard deze monitors kunnen!

Maar oef, wat moesten deze spelers inspelen! Was ik voor de inspeelperiode al positief, nu des te meer! Ik moest mijn versterker (HK 3380) behoorlijk ver opendraaien wou ik lekkere bassen voelen bij instrumentale stukken zoals Mike Oldfield. Na 2 maanden begon ik echt verschil te merken. Naast dat het geluid veel beter begon te klinken, deed de woofer ook veel beter z'n werk. De woofer wordt nu goed aangetrokken door de spoel doordat de rand van de woofer nu wat rekzamer is.

Ja, ik ben nog steeds super tevreden! Zit erover te denken om nog 2 achterspeakers te kopen om stereo 4 te creëren bij bijvoorbeeld films. Ik heb bewust niet voor een home cinema gekozen omdat ik hier op een zolderkamer met veel hoeken luister, dus is het lastig het surroundeffect te creëren.

@ j.v.h: ik vond het al zo'n vreemd verhaal dat de monitors slecht waren afgewerkt. Ik stond juist versteld van de afwerking! Leuk dat je nog wat van je laat horen, zo maken we van Kieskeurig een informatieve site!

sieper 18-06-2008

Meer dan tevreden: wat een prachtig geluid. Ik moest mijn oude troep vervangen, maar wilde niet de hoofdprijs betalen. Deze speakers gekocht, en de panasonic sa-he40eg-s receiver inmiddels. Die kan ik ook aanbevelen!

Geweldig geluid: warm, vol en krachtig. Voor iedereen die geen zin heeft om duizend euro of meer te spenderen aan een installatie. Als je een 'normale' muziekluisteraar bent (als in: volume niet op volle sterkte, bas niet zo heftig dat je maag trilt, en geen hifi-freak zijnde) is deze combi meer dan bevredigend, dat weet ik zeker. En misschien ook wel als je wél een hifi-freak bent, maar dat kan ik niet beoordelen.

jptje36 15-06-2008

Ik heb deze speakers aangeschaft met de bedoeling om over een aantal maanden b&w speakers te kopen.
Ik ben zo onder de indruk van deze set dat ik ze laat staan.
Ze klinken gewoon super.
Ik heb er wel een sub bij staan maar die hoef ik niet ver open te zetten.
Het geluid is zeer mooi en hoog midden en laag is goed in balans.
De kwaliteit is niet minder dan menig topmerk in speakers maar de prijs wel.

LodeP 02-05-2008

Heb de Eltax Monitor III ongeveer drie maanden in gebruik, in combinatie met een digitale Onkyo A-9755 versterker. Ongelooflijk goede klank voor zo weinig geld (ik bedoel voor de luidsprekers, de Onkyo is wat duurder...) Ik ben gewoon in mijn huiskamer naar dipoolstralers te luisteren (klank vergelijkbaar met Quad electrostaten die ik heb gehoord in een Hifi-zaak, mijn luidsprekers zijn een zelfbouw 4-wegsysteem met zeer goede componenten). De eltaxen in het bureau geven een even neutrale weergave en zijn zeer dynamisch als je er flink wat vermogen in pompt. Voor de meeste muziekgenres is er bass genoeg en anders kan je ze altijd combineren met een (actieve) subwoofer. Als stand heb ik Norstone Stylum 3 van 80cm hoog, de plaat ervan is groot genoeg om de Monitor III te dragen. Je mag de Eltaxen gerust kopen zonder te kunnen beluisteren op voorhand, je kan gewoon niets verkeerds doen ! (Ik heb ze gekocht bij een bekende postorder zaak)

Erwin12345 02-05-2008

Fantastische luidsprekers! Ik had al meer gehoord en gelezen dat Eltax een heel goed merk is dat veel kwaliteit levert voor relatief weinig geld.
Bij het beluisteren was ik toch nog verbaasd over de geluidskwaliteit! Benieuw hoe de andere grotere speakers van Eltax klinken.
Deze boxen trouwens gekocht bij een nieuwe Eltax dealer in Nederland, die aangeeft het hele assortiment voor de laagste prijzen uit voorraad te leveren.
Goed om te weten dat je hier nog meer van Eltax kan krijgen.
Ik ben in ieder méér dan tevreden!

Jos K. 17-04-2008

Onvoorstelbaar wat een geluid en dat voor deze prijs!!!
Juweeltjes om te zien. Perfect afgewerkt. Zelfs mogelijkheid tot bi-wiring.
Aangesloten en c.d. van Sinatra opgezet.
Big Band knalde er uit. Stevig basfundament.
Ik heb in mijn leven heel wat luidsprekers beluisterd, maar voor deze prijs ben ik ze nog nooit tegen gekomen.
Natuurlijk zijn er betere, maar dan hangt er ook een ander prijskaartje aan.

J.v.h 27-02-2008

De Monitors staan nu een dag te spelen. idd prachtige klanken uit deze speaker en dat voor dat geld. `T eerste wat me opviel was de hoeveelheid bass uit deze toch niet al te grote speaker. Heb ze op Atacama stands (60 cm) staan, moest wel de topplaat vergroten dit heb ik met een beuken gefineerd meubelpaneel gedaan (30 bij 20 cm) Ik heb deze met 3 stukken dubbelzijdig plakband op de topplaat vastgezet zodat ik dit eventueel in de toekomst weer aan kan passen. De monitors staan aangesloten op een Marantz PM 4001 versterker gevoed door een CD 5001 cd speler (ook Marantz) Gebruik moenteel monster XP luidsprekerkabel deze zorgen ervoor dat er extra nadruk op de bass ligt. Ik denk dat ik nog ga expirimenteren met andere kabel. Kortom aangenaam verrast door deze speakers!

marantz 19-02-2008

Heb de Monitors nu een paar dagen in huis.
Ze spelen 100% positief,en zijn ze eigenlijk nog niet ingespeeld.
Kijk het is geen High-end,maar mijn oortjes vinden deze speakers geweldig.
Eltax Monitor 3 Klasse Speakers

Toontje68 05-11-2007

Sinds een paar dagen in bezit deze Eltax 3 speakers op een paar zandgevulde stands.
Wat klinken die prachtig!! Ik moet wel zeggen op een NAD 541i cd speler een NAD CA370 versterker ,met de duurdere serie IXOS kabels er tussen!
Deze Eltax set compleet gekocht op internet om erbij te zetten i.c.m. Quadral Arum serie. De Quadrals stonden eerst als front,maar toen ik de Eltax speakers aan sloot,klonken deze zo prachtig dat ik ze nu als front speaker heb staan. Zo en nu ga ik weer luisteren.
Groeten Toon

texarie 02-11-2007

na jaren zoeken deze kastjes gevonden en was gelijk in goede stemming.ben klassiek luisteraar en dan vooral piano.mooi transparante klank.ook zang en orkest klinken goed (vooral diepte) gekoppeld aan een VSX pioneer .Groeten van een tevreden luisteraar.

RobertV 12-09-2007

Na lang zoeken en overpeinsen heb ik uiteindelijk de Eltax monitor IX & III gekocht.
Ik heb de speakers aangesloten op de Denon AVR-1907. De IX (zuilen) als front, Bi amping aangesloten, en de III als rear (deze staan op Soundstyle Z2 speaker stands).
En het is werkelijk perfect!!!
Zowel stereo als surround (home cinema).
Echt geweldige hoge & midden tonen, en het laag is bijzonder naturel.
Alle Cd's en DVD's komen weer uit de kast, en ja ze klinken als nieuw!?
Bij het bekijken van DVD film of concert krijg je kippenvel van het mooie laag (geen subwoofer)!
Zeer content met deze aankoop.

Baron De Platzack 03-05-2007

Ben bang dat een bepaald postoderbedrijf in Zwolle het weer wat drukker gaat krijgen maar goed dat is dan hun eigen schuld, moeten ze maar niet zulke goede speakers voor zo weinig geld leveren:
Even wat background info t.a mijn HiFI logie (ervaring dus)
zelf jaren in de muziek gezeten (slagwerk/funk-rock) en ook een tijd besmet geweest met het '' High-end'' virus oftewel veel te veel guldens (toen nog) aan de High-End maffia uitgegeven door de aanschaf van weet ik veel wat voor apparatuur die eigenlijk nooit tot tevredenheid stemde.... door omstandigheden moet ik het nu een stuk rustiger aan doen kwa centjes, en daar passen deze eltax monitor -3 boxjes prima bij want ze presteren eigenlijk fenomenaal goed , zeker als ik ze vergelijk met vergelijkbare 2 weg systeempjes in dit formaat, en dan heb ik ze vergeleken met BW dm 600 / 601 en 602 speakers en zelfs met een setje Dynaudio Contour 1.1 ( zoek daar de prijs eens van op ) lachen.... nee huilen want deze eltaxjes klinken eigenlijk veel evenwichtiger dan met name die Dynaudio's die zeker in het hoog , ik denk zo rond de 3 Khz( overname freq filter) een hele lelijke bump hebben van ettelijk Db's die door de High enders wordt uitgelegd als '' definitie , nou IK weet dus wel beter nu!

Wel belangrijk dat je deze dwergen met een neutrale en stabiele versterker voedt, ik werk hier nu met een Alessis RA-300 (home-studio / P.A beul) van 2 keer 150 echte wats aan 4 Ohm en als voorversterker een bheringer Xenix 802 mengtafel. Nou ik zal nu wel worden neergesabeld door de HiFI ''deskundigen'' maar kan je verzekeren dat dit eindelijk na jaren, het werkelijk van muziek genieten geeft in tegenstelling tot dat eeuwige zoeken naar het perfecte geluid (steeds maar duurdere en exotischer hardware)

Overigens klink nu ook mn Mp3 collectie op deze set fenomenaal ( maar ook de jazz )
en Speciale OFC bekabeling hen je ook niet nodig ( gewoon balanced XLR - stuff gebruiken van pak m beet 16 Euro/per 3 meter)

Overigens wil ik er ook op wijzen dat je best een versterker mag (moet) gebruiken die is uitgerust met een toonregeling of zelfs een (liefts parametrische equalizer) iets wat je zeker op de moderne ''HiFI '' verstekers niet meer tegen komt , want de heren verkoper vinden het veel interesanter om de klant een slechts in HUN ruimte en met HUN ''audiofiele'' opname klinkende set te verkopen waar dan ook Hun prijskaartje aan hangt, bedenk dan wel dat iedere ruimte anders klinkt en dat in elke moderne studio gewerkt wordt met eq / compresors/limiters exciters en weet ik veel wat nog meer
IK zeg :
Mensen , laat je niet verleuken kijk eens naar deze boxen in combinatie met een Topklasse (home) studio versterker en er gaat een wereld voor je open!

referentie verstekers :

magnat
kef/BW

etc, etc

Dus nog een keer :

Als je geld teveel hebt deze boxen NIET kopen!!!

maar wil je echt genieten en geld overhouden voor b.v je belasting schuld af te betalen(alimentatie mag ook ) dan zeker aanschaffen voor een warm geluid met zeer veel definite, ruimte en lucht om de instrumenten '' zelfs'' met MP3 opnamen ...

Kees van Ingen 27-04-2007

Ik ben in het bezit van de denon AVR-1907
met daar op aangesloten 2 infinity delta 50 en een delta 50 center, en een yamaha yst-sw215 als subwoover
en 2 eltax monitor 3 als back speakers.
Na de resensies gelezen te hebben over de eltax monitor 3 heb ik ze ook aangeschaft en het is is mijn combinatie een perfecte aanvulling. Veel waar voor weinig geld. Het laag en hoog van de eltax klinkt goed zuiver, maar wel blij dat ik er een sub bij heb voor wat meer laag.

ROLMOPS 28-03-2007

Voor sommigen onder ons is 140 euro een hoop geld, laten we dat vooral niet vergeten....
Maar voor mensen die extreem met HiFi bezig zijn waarschijnlijk een schijntje.....

Geef in dit geval je hoop geld of schijntje uit, want deze kleine speakertjes is gewoon dubbel en dwars waar voor je geld!

Het bewijs is weer eens geleverd, goed hoeft echt niet altijd extreem duur te zijn.....

erik van eyk 27-01-2007

Ze zijn klein maar hebben geluid dat doorzichtiger en minder dozig is dan je zou verwachten. Ze hebben een heel licht pregnant randje in het hoog (niet in het tophoog) wat ze voor pop vrij aanwezig maakt, voor klassiek en jazz doorzichtig,misschien soms iets te als de bron niet helemaal schoon is. Het wil wel zeggen dat vervorming ook beter hoorbaar is.

Het laag is wat minder groot, maar dat kan ook niet bij zo'n volume hoewel ze mannetje staan en vraag is trouwens of dat altijd perse moet. De pogingen om speakers te vinden die echt de diepte in te gaan zijn spannend maar ook erg kostbaar en hebben niet altijd met muziek te maken.

Voor het geld helemaal niet gek.

Moet het onderin wat netter dan zou ik wel doorzoeken, maar het zou me niets verbazen als je na een luistersessie denkt; waarom niet, dit gaat eigenlijk prima.

alexandros 20-01-2007

Geweldige speaker! aangestuurd door mijn denon avr 1701 een geweldige combi :-) Verder doen mijn jbl sattelieten het goed maar voor muziek is dit een perfecte aanvulling. Zeer strak en veel detail, Heb ze overigens op bi-amping aangesloten.

Osito 14-05-2006

Een vervolg op eerder commentaar, zinvol nu de monitors eens aangesloten werden .
Een vriend van mij in het gelukkige bezit van een Array passieve
voorversterker, twee dito monoblokken, met daarop een cd speler van Gamut!
Mjammie!!
'Peet' heeft zelf de in mijn eerder betoog genoemde Master 3 luidsprekers
staan, en stond mij toe die speakertjes eens op dat halve jaarsalaris uit te
proberen.
Om kort te gaan; Het nivo van de masters halen ze niet. Het had me trouwens
verbaast: een setje master 3 kost een slordige 3500 euro, en dan worden ze nog
als 'big value for money' getest door menigeen vakblad...
Maar na een kwartiertje ingespannen luisteren viel me de verbaaste frons op op
het gezicht van onze high-end-kenner. Hoe kommie DAAR aan??? was zijn eerste
reactie. Wat zijn die dingen zijn goed
En ik luisterde alleen maar: Concert voor trompet met orkest van Haydn, met als
solist: Maurice Andre. Betoverend!! Wat een schitterende CD-speler,
ongelofelijke versterkers, en jongens wat deden m'n eltaxjes het
fantastisch!!! Met een ruimte, diepte en vooral breedte van een reusachtige
concertzaal, waarbij de tonen van Andre's trompet heel hoog en ijl boven het
orkest uittorende...
Andreas Vollenweider's Book of Roses liet nog veel meer dan thuis het enorme
toonbereik van de monitors zien, waarbij de bas in 'Jugglers in Obsedian' ons
elkaar aan deed kijken: Waar komt DAT vandaan!?!
Het moet gezegd: De directe confrontatie met de Masters brengt de gebreken aan
het licht: Een heel lichte kast-klank bij sommige stemmen, Het hoog lijkt iets
aangezet, en de bassen hebben een waarneembare piek op de frequenties waar de
bas-poort op afgestemd is. Die Masters doen eigenlijk hetzelfde, maar rustiger,
als vanzelfsprekender, met minder moeite...
Maar zoals Peet het zei: De Eltaxen zijn in elk geval niet vermoeiend, en erg
gedetailleerd: Heel erg muzikaal eigenlijk....Erg , heel erg onder de indruk,
dus.
Watteehhh kost dat? He!! 140?? PER SET???
Teeering...
Weer thuiskomen deed zeer: er zit toch wel veel verschil tussen die Array's en
mijn Sony ES. Maar een en ander heeft meer dan ooit laten zien waar die
monitors toe in staat zijn!!
Aan een ieder met speakers tot € 1000.- : Verkopen die hap, koop een setje
Eltax Monitor III, en ga van het geld wat je overhoudt op vakantie... of
zoiets..
TOP TOP TOP!!!

Clemens 26-03-2006

Ik was op zoek naar nieuwe boxen omdat mijn versterker te warm aanliep met mijn
B&W 4 ohm boxen.
Het lag in de bedoeling niet al te grote boxen aan te schaffen en via
Kieskeurig ben ik op het spoor van Eltax gezet. Alle awards en reviews wezen in
de richting van fantastische boxen. Helemaal te gek voor deze prijs zijn er
echt geen betere boxen te vinden.
Wellicht dat ik te zijner tijd andere boxen ga aanschaffen die nog
hoogwaardiger zijn, maar ik hen bang dat ik het 4 of 5 voudige moet uitgeven om
een hoorbaar verschil te kunnen constateren.
IN EEN WOORD GEWELDIG. ALTIJD DOEN !!!!

De vormgeving vindt ik ontzettend lelijk!!!!!!!!!!!!!!!

Larski 06-03-2006

Super prijs kwaliteit verhouding. En dat komt tot uiting in mijn beoordeling.
Leuk concept met de bass reflex aan de onderkant. Mooie aansluitpunten.
Aanrader!

rene 53 08-01-2006

deze kleine speakers zijn echt heel goed en voor de prijs zeerzekers heb deze
speakers als rear staan en de laag weergave is formidable
ze zijn aan gesloten op een yahama reciever

RobbertG. 25-11-2005

Na div. recensies te hebben gelezen was ik al redelijk overtuigd van de
kwaliteit van een aantal type Eltax luidsprekers en ben ik gaan luisteren naar
de Liberty 5+ en 3+. Deze klonken me toch wat vlak en erg ingetogen. Niet de
Monitor III; wat een sprankelend geluid en wat een verbazingwekkend laag voor
zulke dreumesen! Ze staan nu een paar dagen op een redelijk antieke
maar nog altijd prima werkende Onkyo A-8670 te spelen en ik ben content! Als de
knip weer ruimte heeft wil ik overstappen naar een surroundopstelling, denk
aan de Onkyo sr 702, en met de eveneens aangeschafte bijpassende monitor
centerspeaker denk ik er klaar voor te zijn! Danish Design, I Love it!

groov' 14-11-2005

Heb de speakers al meer dan een jaar. Aangeschaft als 5.0 set voor surround,
samen met de Eltax Monitor VII als fronts en een Monitor center,
Maar de Monitor III is veel te goed om slechts als surround speaker te
dienen. Daarvoor gebruik ik nu een setje oude draadloze Philipsjes die bij de
TV zaten. De Monitor VII's zijn ook niet slecht en gewoon aan de TV
aangesloten. Een echte receiver koop ik pas als HDMI standaard is geworden en
HDTV is doorgebroken.

De monitor III's hangen nu op mijn werkkamer (20m2) aan een oeroude NAD 3120
(maar topklase versterker) en worden gevoed door een al even oude Marantz CD
7200 MK4 en een gloednieuwe DAB-tuner van Cambridge Audio, de Azur 640T. Dit is
een waanzinnige combinatie. Het kan indien nodig allemaal heel erg hard,
ondanks dat de NAD een 'kleine' versterker is en het blijft loepzuiver. Wat een
detail, plaatsing, diepe niet boomende bas en sprankelend hoog. Fantastisch
voor Jazz en klassiek. Alle kamermuziek is prachtig, piano en vleugel laten
eindeloos uitstervende lage klanken horen en het is alleen wat zachter maar
niet wezenlijk anders dan onze echte piano, en zelfs orgel en groot orkest met
veel dynamiek kan-ie aan. Ongelofelijk dat je voor zo weinig geld al bijna
onbetaalbaar high end geluid kan krijgen. Deze set is al jaren op de markt, en
nog steeds nieuw te koop. Monitor III's ook los als paar
De Monitor III kreeg o.a. 5 sterren van What Hifi.